• اطلاعات پروژه
  • عنوان قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه (بخش بخار)
  • کارفرما تدبیر سازان سرآمد
  • تاریخ شروع پروژه سال 1396
  • موقعیت استان آذربایجان غربی، کیلومتر 35 جاده ارومیه-مهاباد
  • وضعیت در حال بهربرداری

 تاريخچه

شركت تدبير سازان سرآمد نيروگاه گازي اروميه مشتمل بر شش واحد توربين گاز V94.2 را كه در كيلومتر 35 جاده اروميه-مهاباد واقع شده در تملك خود داشته و با بهره‌برداري از آن، برق توليدي نيروگاه را در بازار برق به فروش مي‌رساند.

بر اساس تصویب‌نامه هیأت وزیران (جلسه مورخ 7 فروردین 1392) مبتني بر اقدام وزارت نیرو در خصوص انعقاد قرارداد با بخش غیردولتی جهت تبدیل نیروگاه های گازی(دولتی و غیردولتی) به سیکل ترکیبی، كارفرما (شركت تدبير سازان سرآمد) در نظر دارد سه واحد بخش بخار نيروگاه اروميه را با هدف دستيابي به سه بلوك سيكل تركيبي با آرايش 1+2 اجرا نمايد.

كارفرما به عنوان سرمايه‌گذار، بخش بخار نيروگاه سيكل تركيبي اروميه را احداث خواهد نمود و نيروگاه را پس از تكميل با بازده بيشتر مورد بهره‌برداري قرارداده و برق توليدي را در قالب قرارداد بيع متقابل در اختيار توانير قرار ميدهد.

اهداف پروژه

_ افزایش بازده نیروگاه‌

_ صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی

_ کاهش آلاینده‌های زیست محیطی

مشخصات ساختگاه

ساختگاه نيروگاه در استان آذربايجان غربي- شهرستان اروميه- كيلومتر 35 جاده اروميه به مهاباد ناحيه رشكان (جنوب شرقي شهر اروميه) مساحت زمين تخصيص يافته به نيروگاه حدود 112 هكتار و مالكيت زمين به صورت خصوصي مي باشد که حدود 32 هکتار آن به بخش بخار تخصیص داده شده است.

شرايط محيطي نيروگاه براي طراحي بشرح ذيل مي باشد:

ميانگين دماي محيط: 9/10 درجه سانتيگراد

ارتفاع از سطح دريا: 1313 متر

متوسط رطوبت ساختگاه: 59 درصد

مشخصات كلي پروژه

پروژه بخش بخار نیروگاه سيكل تركيبي اروميه شامل سه بلوک بخار با آرايش شش بويلربازياب حرارت با آتش اضافي، سه توربين بخار از نوع E Type (E30-16-1-1×6.3) و سه  ژنراتور هريک به ظرفيت 160 مگاوات، ساخت گروه مپنا، سيستم خنک کن اصلي از نوع ACC ،سیستم خنک کن کمکی ، يک دستگاه ديگ بخار کمکي، سیستم تصفیه خانه آب و پساببه همراه ساير تجهيزات و سيستم هاي كمكي و جانبي مي باشد.

سوخت مورد نياز بويلرهاي بازياب بخش بخار گاز طبيعي مي باشد.

سطح ولتاژ جهت اتصال به شبكه 400 كيلوولت تعيين شده و احداث پست 400 کيلوولت نيروگاه نيز توسط سرمايه گذار در جريان مي باشد.

 نظام اجرايي و اركان پروژه

_ سرمايه گذار: شركت شرکت دبیرسازان سرآمد

_ سرمايه پذير: شركت توانير

_ مديريت طرح : شركت مديريت و مهندسي آفاق انرژي پارس

_ مشاور مهندسي و نظارت احداث نیروگاه: شركت مهندسي والا انرژي

_ مشاور مهندسی و نظارت احداث پست 230/400 کیلوولت و خطوط انتقال مربوطه: شرکت مهندسی قدس نیرو

_ پيمانكار EPC نيروگاه: شركت مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران(مپنا)‌پیمانکار EPC پست و خطوط انتقال مربوطه: شرکت فولمن

نقش و جايگاه شركت آفاق انرژي پارس در پروژه

شركت تدبیرسازان سرآمد ارائه خدمات مديريت طرح ‌در پروژه احداث بخش بخار، پست و خطوط انتقال مربوطه را به شركت مديريت و مهندسي آفاق انرژي پارس محول نموده است. به اين ترتيب، شركت آفاق انرژي پارس انجام مذاکرات جهت انعقاد قرارداد با مهندسان مشاور، نظارت بر برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار پست، تهيه و تدوين و ابلاغ رویه های اصلی پروژه، بازبيني و تأييد رويه ها و دستورالعمل هاي پیمانکاران و مشاوران، مديريت و هماهنگي فعاليتهاي عوامل پروژه منجمله مشاوران و پيمانكاران بمنظور تحقق اهداف پروژه، نظارت و هماهنگی در فصول مشترک محدوده کارهای پیمانکاران، پايش برنامه زمان‌بندي، پايش و تحليل تأخيرات و تنگناها و پيشنهاد براي جبران تأخيرات و رفع تنگناها، ثبت و پایش تغییرات محدوده کارها و ادعای طرفین، مديريت و پيگيري سایر فعاليت هاي خارج از محدوده كار پيمانكاران EPC را بر عهده دارد.

تاريخهاي كليدي پروژه

تاريخهاي تحويل موقت و دائم واحد ها :

تاريخهاي سنكرون واحد ها :