• اطلاعات پروژه
  • عنوان قرارداد: احداث پنج ایستگاه تقویت فشار گاز خط پنجم سراسری گاز
  • کارفرما شركت توربو كمپرسور نفت (OTC)
  • تاریخ شروع پروژه سال 1385
  • موقعیت در شهر عسلویه 2 ایستگاه، در شهر خورموج 1 ایستگاه، در شهر آب‌پخش 1 ایستگاه، و در شهر سردشت 1 ایستگاه
  • وضعیت پایان یافته و در حال بهره برداری

مقدمه و تاريخچه :

شركت مديريت و مهندسي آفاق انرژي پارس از ارديبهشت ماه سال 1385 از سوي شركت توربو كمپرسور نفت (OTC) عهده‌دار مديريت تأمين تجهيزات داخلي و خارجي و نيز مديريت مهندسي و طراحي پروژه پنج ايستگاه تقويت فشار گاز واقع بر خط پنجم سراسري گاز شد. خط پنجم سراسري گاز با طول 509 كيلومتر، گاز ترش خروجي فازهاي 6 و 7 و 8 پارس جنوبي را توسط لوله به قطر 56 اينچ از عسلويه به آغاجاري منتقل مي‌نمايد تا در آنجا به چاه‌هاي نفت موجود تزريق گردد. پنج ايستگاه تقويت فشار گاز مشتمل بر دو ايستگاه در عسلويه، يك ايستگاه در خورموج، يك ايستگاه در آب‌پخش و يك ايستگاه در سردشت وظيفه انتقال سه ميليارد و نهصد ميليون فوت مكعب گاز ترش را در شبانه روز بر عهده دارند.

لازم به ذكر است كه پروژه خط سراسري پنجم و ايستگاه‌هاي تقويت فشار گاز آن از اين نظر كه گاز ترش را منتقل‌ مي‌نمايند از ويژگي منحصر بفردي برخوردارند. انتقال گاز ترش كه ماده‌اي بسيار سمي و خطرناك است مستلزم رعايت ضوابط و موازين پيچيده و بسيار سخت‌گيرانه در تمامي مراحل طراحي، ساخت تجهيزات و اجراي كارها مي‌باشد تا سطح اطمينان لازم از نظر ايمني حاصل گردد. شركت توربو كمپرسور نفت به عنوان پيمانكار EPC مسئوليت تأييد طراحي پايه، انجام طراحي تفصيلي، تأمين تجهيزات، انجام عمليات ساختماني، نصب و راه‌اندازي را بر عهده داشته و از خدمات شركت مديريت و مهندسي آفاق انرژي پارس به عنوان مدير طرح در اجراي پروژه پنج ايستگاه بهره‌برداري نمود.

تمامي عمليات مورد تعهد پيمانكار EPC در محدوده‌هاي اشاره شده توسط شركت مديريت و مهندسي آفاق انرژي پارس با موفقيت انجام و مراحل نهائي تحويل پروژه پنج ايستگاه در سال 1391 به پايان رسيد .

مبلغ ارزي پروژه پنج ايستگاه بالغ بر 340 ميليون يورو بوده و مبلغ ريالي پروژه به بيش از يك هزار و دويست ميليارد ريال بالغ گرديد. اين ايستگاه‌ها در مجموع مشتمل بر 22 واحد توربين گازي 25 مگاواتي و كمپرسورهاي مربوطه از شركت  زيمنس بوده و وزن كل تجهيزات نصب شده در پنج ايستگاه حدود 40 هزار تن بوده است. لازم به توضيح است كه براساس قرارداد انتقال دانش فني منعقده فيمابين شركت توربو كمپرسور نفت  و شركت زيمنس  سهم قابل توجهي از  تجهيزات بيست و دو دستگاه توربين كمپرسور مورد نياز پروژه توسط كارخانه‌هاي تابعه شركت توربو كمپرسور نفت و ده‌ها سازنده داخلي ديگر ساخته شده است. بررسي صلاحيت‌، برگزاري مناقصات و استعلام‌ها، انعقاد قرارداد، مديريت و هماهنگي سازندگان داخلي تجهيزات نيز بر عهده  شركت مديريت و مهندسي آفاق انرژي پارس بوده است.